Lokal behovsanalys – överenskommelse
Nationella rådet har tagit fram mallar som stöd för den lokala behovsanalysen och den överenskommelse som ska göras mellan samordningsförbundet och de parter i samordningsförbundet som ska utföra insatsen har Nationella rådet tagit fram mallar.
Lokal behovsanalys
Vilka insatser som styrelsen fattar beslut om att genomföra utgår från de lokala behoven. Genom att kartlägga hur behovet och utbudet ser ut för olika målgrupper blir det enklare att hitta prioriterade målgrupper och vilka behov av insatser som finns i det område som samordningsförbundet verkar i.
Nationella rådet har tagit fram en strukturerad mall som stöd för behovsanalys och planering av insatser inom finansiell samordning. Syftet med mallen är att ge stöd i arbetet med en strukturerad kartläggning, analys av behov och planering av insatser som finansieras av samordningsförbund.
Överenskommelse – Insats finansierad av samordningsförbund
I förarbetena till Finsamlagen (FinsamL) framkommer det, att om samordningsförbundet beslutar att finansiera en insats, så förutsätter det en överenskommelse med de parter i samordningsförbundet som ska utföra insatsen. (Prop 2002/03:132 s73 och 80).
Det innebär att innan en insats som finansieras av ett samordningsförbund påbörjas, ska samordningsförbundet ingå en överenskommelse med de medlemmar som ska utföra insatsen. En överenskommelse kan enbart tecknas mellan samordningsförbundet och de förbundsmedlemmar som ska bedriva insatsen.
Genom att göra en överenskommelse regleras ansvarsförhållandena mellan medlemmarna. Det skapar goda förutsättningar för samsyn och en effektiv struktur för den aktuella insatsen.
Det är lämpligt att utse en huvudman som är ansvarig för insatsen, en insatsägare. Det är medlemmarna som kommer överens om hur ansvaret ska fördelas och det är viktigt att det finns en samsyn mellan medlemmarna kring vad det ansvaret innebär. Att utse en huvudman för insatsen underlättar också vid arbetsmiljö och säkerhetsarbetet.
Det är medlemmarna i ett samordningsförbund som kan vara insatsägare. Det är inte lämpligt att flera medlemmar, exempelvis en särskild styrgrupp för insatsen, är insatsägare då det inte blir fråga om något huvudansvar om tanken är att alla ska ta samma ansvar.
Att utse en styrelse till huvudansvarig för en insats är inte möjligt utifrån 7§ FinsamL som reglerar den yttre ramen för ett förbunds uppgifter och befogenheter.
Nationella rådet har tagit fram en mall för en sådan överenskommelse. Mallen är ett stöd och kan användas av samordningsförbundet och de förbundsmedlemmar som ska bedriva insatsen.
Mallen består av två delar, den första delen reglerar ansvarsförhållandena för insatsen samt insatsens syfte, mål och utförande. Den andra delen reglerar den praktiska hanteringen kring finansiering och uppföljning av insatsen. Det finns också möjlighet att lägga bilagor i anslutning till överenskommelsen.
Överenskommelsen ska avse insatsen som sådan och inte enskilda medarbetare.
Det är möjligt att göra ändringar och tillägg i en överenskommelse i efterhand under förutsättning att medlemmarna är överens om detta. Ändringar och tillägg sker skriftligen och ska diarieföras.